Коли розпався Радянський Союз, багато підприємств не пройшли випробування вільним ринком. Деякі заводи, після оптимізації та автоматизації виробництва, вже не потребували такої кількості потужностей. Величезні виробничі площі випали із життя міст. Та це не стосується “Промприладу” в Івано-Франківську, котрий у 2017 отримав нове дихання, пише frankivsk-trend.in.ua.
“Промприлад. Реновація”
Колись величний франківський завод “Промприлад” став інноваційним центром та зосередив свою роботу на чотирьох напрямках: неформальна освіта, нова економіка, урбаністика та сучасне мистецтво.
“Промприлад” – місце для самореалізації, перезавантаження, вагома причина залишатись у Франківську та долучатись до його розвитку. Проєкт, який вже став успішним, допомагає створювати ефективні моделі для схожих територій.
Усі, хто вкладає кошти у “Промприлад”, отримують право не дивіденди. Грошова частка інвесторів буде рости протягом усіх реконструкцій.
Проєкт покликаний об’єднувати людей, котрі мають схожі цінності. Тут спільно шукають розв’язання різноманітних проблем, мають доступ до талантів та унікальної експертизи. Той, хто вкладається у “Реновацію” підтримує соціальні зміни та розвиток області, створює джерело додаткового доходу та заощадження на майбутнє.

Місія та цілі
“Promprylad Foundation” націлена на розвиток спільноти. Вона займається розробкою сталих рішень для українців, які, попри все, залишились підтримувати державу та для тих, хто має намір повернутись. Платформа створює необхідні умови, що дозволять людям, бізнесам та організаціям розпочинати чи продовжувати свою роботу.
Проєкт “Промприлад. Реновація” стартував ще у 2017. Місія полягала у розбудовуванні країни своєї мрії. В умовах війни та після перемоги діяльність організації стала ще важливішою та потрібнішою. Тут зосередились на розвитку неформальної освіти, нової економіки, підприємництва, урбаністики та сучасного мистецтва.
“Промприлад. Реновація” докладає зусиль, аби стати платформою-генератором імпактоорієнтованих ініціатив, ціль яких у сталому розвитку екосистеми Франківська. Після 24 лютого 2022 фокус уваги змістився на розвиток сталих рішень для економіки держави та на соціальному відновленні.
Всі мотиви та дії проєкту є прозорими. Організатори ініціативи відкриті для нових ідей та експериментів у розв’язанні задач. “Реновація” виходить не з обмежень, а з можливостей та вважає себе частиною світового суспільства, котре проєктує власне майбутнє. Колектив “Промприладу” націлений створювати екосистему, котра вирішує глобальні та локальні проблеми.
Тут поважають думку інших людей та готові співпрацювати, навіть, якщо погляди відрізняються. А в прийнятті рішень обов’язково враховують інтереси кожного. У “Реновації” вірять у потенціал, синергію та об’єднання зусиль зі сенсом. Тут не борються “проти”, а шукають нові рішення та будують діалог.

Проєкти “Promprylad Foundation”
Подієвий майданчик. Цей проєкт на базі “Промприладу” націлений на створення місця, де можна проводити найкращі національні та світові події; на змогу забезпечити Франківськ та область якісними діловими, мистецькими та культурними заходами.
Музей “Промприладу”. Проєкт має намір зберігати пам’ятки та цінності промисловості Франківщини. Інсталяції дозволять побачити перехід від індустріалізації до інновацій; проаналізувати історію промисловості держави; різних історичних досягнень українців, які зберегли національну ідентичність та цінність у складі імперій та попри війни.
Центр розвитку дитини. Націлений на виховання української молоді на засадах лідерства та амбіцій. Неформальна освіта наголошує на розвитку мислення та розв’язанні проблем, підприємницькому погляді, навчанні управління проєктами, вивченні мов, робототехніки та архітектури.
Кіноцентр. Проєкт передбачає можливість стати платформою для міжнародних кінофестивалів та діяльність першої сучасної кінолабораторії України. Увага зосереджена на рекламі, кіно та інноваціях в кінотехнологіях. Ціллю проєкту є можливість для України стати брендом кіно та мультимедійних технологій.
Розвиток проєкту “Промприлад. Реновація”. Ціль – стати зразком заводу, відновленого в гармонії з навколишнім середовищем. Акцент поставлений на циркулярній стратегії, повторному використанні та сталому споживанні.
Фуд-хаб. На базі заводу планують будівництво найбільшого в державі закладу харчової культури зі своєю дослідницькою лабораторією, освітнім та інноваційним простором у сфері харчових технологій. Масштаб проєкту повинен охоплювати 3041 кв. м площі.
Центр підтримки бізнесу. Проєкт створює умови для розвитку організацій та бізнесів попри війну. Він включає підтримку релокованих та місцевих організацій через навчання, консультування, нетворкінг; підтримку більш як 1500 бізнесів через освіту, консалтинг, менторство та ін.; можливість створити надійну базу для розвитку української економіки.
Артцентр. Розвиток Франківська як мистецького осередку на карті світу та позитивний вплив на розвиток творчості в регіоні. Акцент – на соціокультурну інтеграцію та реабілітацію ВПЛ; початок мистецької програми для допомоги людям, постраждалим внаслідок війни; проведення творчих заходів, котрі будуть охоплювати більше як 150 тис. осіб щорічно.
Центр Промоції Читання. Проєкт передбачає розвиток читацького осередку для молоді, дітей та дорослих. Він включає реабілітацію за допомогою читання ВПЛ; залучення до програми переміщених письменників та авторів; охоплення понад 200 тис. читачів через щорічні книжкові заходи.
Школа нових професій, Інкубатор та Акселератор, Бізнес-школа. Проєкт передбачає виведення лідерства на новий якісний рівень, розвиток та інкубацію підприємств. Також будуть розробляти освітні програми для підвищення кваліфікації та можливості знайти гідну роботу.
Мейкерспейс. Франківськ зможе стати центром креативних індустрій в державі. Планується створити новітній осередок для навчання, що заохочує досліджувати та створювати; розв’язувати важливі проблеми креативних індустрій. Також це освітні заходи для ВПЛ та ветеранів з робототехніки, металу, 3Д, дослідницьких лабораторій, текстилю, перероблювання; крафтове виробництво.

Як все починалось
Запуск відбувся у 2017 на пілотному поверсі, площею 1800 квадратних метрів. Ревіталізація завершується у 2023. Планується освоїти 36 205 кв.м, з яких 10 тис. кв.м – добудова, а решта території – збережена архітектура.16 тис.кв. м – офіси класів А та В на 3000-5000 робочих місць.
У проєкт вкладено понад 30 млн доларів інвестицій від 1505 інвесторів. Для кожного діє свій строк окупності. Крім того, інвестор може покинути проєкт на будь-якому етапі.
У 2015, у Франківську проходила школа урбаністичних досліджень “CANаctions” за сприяння “Теплого Міста”. Команда працювала над розробкою для Франківська урбан-конституції та досліджувала використання постіндустріальних зон.
Раніше, на “Промприладі” виготовляли мікросхеми, обладнання, газові лічильники, парасольки і т.д. З 90-х років територію розпродували по частинах під житло та офіси, торгові площі. Засновник “CANаctions” Зотов Віктор подав ідею переглянути використання закинутої промислової зони керівнику “Теплого міста” Филюку Юрію. Пан Филюк, на даний час, займається СЕО для “Промприладу. Реновації”.
Представники Стенфордського інституту досліджень визначили ті сектори економіки, котрі можна активізувати в області. “Реновація” обрала для себе чотири: мистецтво, нову економіку, урбаністику, неформальну освіту. Вони пояснили, те, що креативні франківці задумали, називалось імпакт-інвестуванням та було новим світовим трендом.
За словами Юрія Филюка, “Промприлад. Реновація” – цікавий майданчик для тестування, бо дійшли до такої моделі через потребу, а не через аналізування теорій. “Промприлад” працює на високотурбулентному ринку, де потрібно мислити на короткострокову перспективу.
Інвестувати у проєкт можуть як юридичні, так і фізичні особи. Таким чином, сформувалась “армія” прихильників проєкту, інтегрована на різних рівнях. Це потужна енергія для подальшого розвитку та додатковий захист.